آیا استفاده از هدفون و هندزفری برای سلامتی مضر است؟

درودی دوباره خدمت دوستان و همراهان مجله ریوند. امروز درباره مضرات استفاده از هدفون، هندزفری و هدست برای سلامتی و مشخصا، سلامتی گوش و سیستم شنوایی صحبت خواهیم کرد. در ابتدا از خوانندگان این مقاله که می خواهند اطلاعات کاملتری در مورد تفاوت میان هدست، هدفون و هندزفری را بدانند، به مقاله ای با نام "تفاوت میان هدست، هندزفری و هدفون را بدانیم" در مجله ریوند به تحریر در آمده رجوع کنند.

 

 

در ابتدای مقاله باید در مورد چگونگی پیدایش و لزوم استفاده از هندفری و هدفون در جامعه امروزی صحبت کنیم. بیش از یک قرن پیش مهندسی به نام ارنست مرکادیر (Ernest Mercadier) یک ست از هدفونی که داخل گوش قرار می گرفت را اختراع کرد. (برای مطالعه بیشتر در مورد "تاریخچه هدفون" ، کلیک کنید) اما وسیله هایی شبیه به هدفون با همان کارایی، چند دهه قبل نیز ابداع و استفاده می شد که به دلیل وزن زیاد و شکل نا متعارف، استقبال عمومی نداشت. اما لزوم استفاده از این وسیله تقریبا برای همه روشنه. این گجت برای شنیدن هر نوع صدا در محیط های مختلف، به نحوی که دیگران آن را نشنوند استفاده می شود.

با توجه به کاربردی بون این محصولات، نمی توان آنها را از زندگی روزمره حذف کرد، برای همین پس از بررسی مضرات آنها، روش های به حداقل رساندن مضرات آنها را توضیح خواهیم داد. تا انتهای مقاله با ما باشید.

در ابتدا به بپردازیم به مضرات مشترک بین هندزفری، هدفون و هدست. مهمترین ضرری که این محصولات به گوش می رسانند آسیب به سیستم شنوایی و خصوصا پرده گوش می باشد و دلیل آن نزدیکی بیش از حد منبع تولید صدا و ارتعاش با پرده گوش می باشد. دلیل دیگر با صدای بلند گوش دادن به موسیقی یا هر صدای دیگری که با این گجت ها به آن گوش می دهید می باشد. مورد بعدی استفاده بیش از حد از این محصولات است. 

 

                    

 

مشکل بعدی که به صورت مشترک برای استفاده از هر سه محصول برای استفاده کنندگان به وجود می آید، قطع ارتباط با دنیای واقعی می باشد. در هنگام گوش دادن به موسیقی با این گجت ها شما صدای محیط اطراف را نمی شنوید و این می تواند بسیار خطرناک باشد. به طور مثال در هنگام دوچرخه سواری یا پیاده روی در مسیری که ماشین یا موتور در آن تردد دارد، شما نمیتوانید در لحظه خطر، صدای بوق یا صدای خود ماشین یا موتور را بشنوید و عکس العمل به موقعی انجام دهید. همچنین در هنگام شنیدن موسیقی بوسیله این محصولات، توان یادگیری افراد بشدت کاهش پیدا می کند.

اما در این میان با توجه به تفاوت بین هندزفری با هدفون و هدست، این هندزفری هست که مشکلات بیشتری که در زیر بررسی خواهیم کرد را ایجاد می کند.

با توجه به اینکه هندزفری به طور کامل داخل مجرای گوش قرار می گیرد،  باعث ایجاد عفونت و رشد باکتری داخل سیستم شنوایی و مجرای گوش می شود و هرچه مدت استفاده از هندفری به صورت یک باره بیشتر باشد، با توجه به عدم گردش هوا، این موضوع شدیدتر و سریع تر نمایان می شود.

مورد بعدی ازدیاد موم گوش است که رابطه مستقیم با هر وسیله ای که به مدت زیاد در مجرای گوش قرار داشته باشد دارد.

اما با توجه به همه این آسیب ها و مضرات، استفاده از هندزفری، هدفون و هدست اجتناب ناپذیر می باشد. پس باید برای استفاده بهتر و رسیدن آسیب کمتر به گوش، موارد را در هنگام استفاده از آنها مد نظر بگیریم:

  • مهمترین مورد مدت استفاده از آنهاست. طبق تحقیق بهتر است مدت زمان استفاده از این گجت ها کمتر از 50 دقیقه باشد و بعد از این مدت برای چند دقیقه به گوش استراحت داد.
  • مورد بعدی میزان بلندی صدای آنهاست. محققان بر این باورند که حداکثر بلندی صدای هندزفری و هدفون باید 60 دسیبل باشد و بیش از آن باعث آسیب به سیستم شنوایی خواهد شد.
  • همیشه به خاطر داشته باشد که از هندزفری دیگران به هیچ عنوان استفاده نکنید چون باعث ورود میکروب و باکتری گوش آنها به گوش خود می شوید و همچنین هندزفری خود را حتما در فاصله های زمانی کوتاه تمیز و ضد عفونی کنید تا محل تجمع باکتری نگردد.
  • در هنگام رانندگی، دوچرخه سواری یا پیاده روی در محل های عبور وسایل نقلیه، از هندزفری استفاده نکنید، یا اگر استفاده می کنید به نحوی باشد که صدای محیط را بشنوید.
  • حتما از هندزفری و هدفون های با کیفیت استفاده کنید زیرا این گجت ها در صورت استاندارد نبودن صدمات جبران ناپذیری به سیستم شنوایی شما وارد خواهد کرد.
  • در صورت استفاده از هندزفری، از هندزفری هایی که قابلیت نویز کنسلینگ دارد استفاده کنید چون به خاطر عدم نفوذ صدای محیط، می توانید با صدای کمتری به موسیقی گوش دهید. (برای آشنایی بیشتر مقاله "قابلیت نویزکنسلیگ در هندزفری چیست؟" را مطالعه کنید)
  • با توجه به تفاوت های هندزفری با هدفون و هدست، سعی کنید از هدفون و هدست استفاده کنید. (برای آشنایی بیشتر مقاله "تفاوت میان هدست، هندزفری و هدفون را بدانیم" را مطالعه فرمایید)

در این نوشتار فقط در مورد هندزفری، هدفون و هدست سیم دار صحبت کردیم، اما برای آشنایی بیشتر با هندزفری و هدفون بلوتوث و بی سیم می توانید مقاله ای که در رابطه با "آشنایی با هندزفری و هدفون بلوتوث و راهنمای خرید آنها" در مجله ریوند به تحریر در آمده را مطالعه فرمایید.

امیدوارم که این مقاله نکات مفید و ارزشمندی برای شما همراهان همیشگی مجله ریوند در بر داشته باشد. لطفا نظرات، دانسته ها و تجربیات خود را در قسمت ارسال نطرات با ما در میان بگذارید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید