راهنمای خرید AUX برای ماشین

در مقاله "کابل AUX چیست و چه کاربردی دارد؟" به صورت کامل در مورد معرفی و انواع کابل انتقال صدا صحبت کردیم. با توجه به تنوع بالای این کابل ها، ممکن است در زمان خرید دچار سردرگمی شوید و نتونید با توجه به نیازتون کابل AUX مناسبی خرید کنید. در این مقاله سعی بر این داریم تا با معرفی چند نوع کابل AUX پر کاربرد و پرفروش بازار به راهنمایی و خرید بهتر شما دوستان کمکی کرده باشیم.

در اول صحبت ها به این نکته اشاره داشته باشم که تقریبا در تمام ماشین ها از کابل AUX با فیش 3.5 میلی متری استفاده می شود و فقط در سه یا چهار مدل از ماشین چینی قدیمی تر از کابل انتقال صدا با فیش 2.5 میلی متری استفاده شده. در مورد کابل 6.3 میلی متری هم که در مقاله "کابل AUX چیست و چه کاربردی دارد؟" اشاره کردیم که این نوع کابل در قدیم و بیشتر برای میکروفون و باندهای بزرگ پخش صدا استفاده می شده. برای همین ما در این نوشته فقط به بررسی کابل AUX با فیش 3.5 میلی متری می پردازیم.

اولین موردی که در کابل های AUX تنوع آن را بررسی خواهیم کرد، مربوط به کانال انتقال صدای دیجیتال در این کابل هاست. (برای مطالعه و آشنایی بیشتر، مقاله در مورد کانال های صدای دیجیتال را مشاهده فرمایید) .همانطور که می دانید تمامی پخش های ماشین که از ورودی AUX پشتیبانی می کنند صدا را به صورت دو کاناله یا همون استریو (Stereo) پخش می کند و با توجه به این موضوع عملا کابل های انتقال صدای تک کاناله یا مونو در دسته بندی بررسی ما قرار نمی گیرد. از طرفی چون ماهیت انتقال کابل های AUX به صورت یک طرفه می باشد، پس کابل های AUX با سری سه پین که برای انتقال صدای مکیروفون از آن استفاده می شود، در پخش ماشین به کار نمی آید و از بررسی این نوع کابل نیز می گزریم. البته ذکر این نکته لازم است که شما می توانید کابل های AUX با یک پین (مونو) یا سه پین (میکروفون ساپورت) را در ماشین استفاده کنید ولی در حالت مونو فقط از یک سمت اسپیکر های ماشین صدا پخش می شود.

          

با مقدمه ای که گفته شد، می پردازیم به بررسی AUX های دو پین (استریو)، ویژگی ها و امکانات آنها. 

بررسی متراژ کابل AUX

اولین مورد برای دقت در خرید کابل انتقال صدا برای استفاده در ماشین، متراژ کابل می باشد. معمولا اندازه این کابل 1 متر می باشد که در بیشتر مواقع جواب گوی استفاده کنندگان هست. اما در صورتی که شما نیاز به کابل بلندتری داشته باشید می توانید کابل AUX با متراژهای 1.5 متری یا 2 متری از بازار تهیه کنید، ولی در صورتی که نیاز به متراژ بلندتری داشته باشید باید از افزایش دهنده طول کابل که یک سمت آن نری و سمت دیگر آن مادگی دارد استفاده کرد.(البته در ماشین نیاز به استفاده از کابل بلند نیست)

(برای خرید کابل AUX با طول 1.5 متر کلیک کنید)

باید به این موضوع توجه کنید که بسیاری از استفاده کنندگان AUX در خودرو، تاکید بر کوتاه بودن کابل دارند تا از آویزان بودن و در جلوی دست و پا قرار داشتن کابل راحت باشند. تولید کنندگان کابل های AUX با توجه به نیاز این دسته از مشتریان اقدام به تولید کابل AUX با سیم فنری کرده اند که قابلیت کشیده شدن و جمع شدن در صورت نیاز را دارا باشد. این کابل ها به صورت سیم تلفنی در بازار عرضه می شوند و طول آنها در حالت کشیده شده کامل، بین 1 متر تا 2 متر تولید و به فروش می رسند.

(برای خرید کابل AUX فنری کلیک کنید)

بررسی جنس کابل AUX

در این نوشتار ما جنس رویه و محافظ کابل را بررسی می کنیم و کاری با جنس سیم های استفاده شده در تولید AUX نداریم. البته لازم به توضیح است که معمولا استفاده از مس برای بالا بردن کیفیت انتقال صدا بسیار مناسب می باشد ولی قیمت کابل ها را افزایش می دهد. 

جنس رویه کابل ها به طور کلی به چهار نوع تقسیم می شود:

1- فلزی: روکش این کابل های AUX از فلز می باشد که به عمر بیشتر و زیبایی بیشتر کابل می انجامد. این روکش معمولا بصورت فنری یا به صورت بافت پارچه ای روی کابل را می پوشاند. این روکش علاوه بر مزایای گفته شده باعث جلوگیری از ایجاد نویز در صدای منتقل شده می شود.

 (برای خرید کابل AUX با روکش فلزی کلیک کنید)

2- پلاستیک: بیشتر کابل های AUX با روکش پلاستیکی تولید می شوند، در واقع تمام کابل های AUX ابتدا با روکش پلاستیکی تولید می شوند و با توجه به مدلی که نیاز به تولید آن هست، روکش فلزی، کنفی یا حصیری روی آن کشیده می شود.

3- کنفی: این نوع کابل بیشتر برای تنوع در طرح و زیبایی محصول تولید می شوند و روکش کنفی آن تاثیر کمی در طول عمر یا کیفیت صدا منتقل شده دارد.

 (برای خرید کابل AUX با روکش کنفی کلیک کنید)

4- حصیری: این روکش کابل علاوه بر ظاهر زیبا، به خاطر حالت سفتری که نسبت به سایر روکش ها دارد، باعث افزایش طول عمر کابل AUX می شود. همچنین همین روکش سخت، از گره خوردن کابل جلوگیری می کند.

 (برای خرید کابل AUX با روکش حصیری کلیک کنید)

بررسی نوع جک کابل AUX

به قسمت انتهایی کابل AUX، فیش یا جک کابل می گویند. جک کابل از لحاظ ظاهری به دو شکل صاف و خمیده (L شکل) می باشد. معمولا یکی از قسمت هایی که در کابل AUX زودتر خراب می شود، محل اتصال انتهای کابل به جک می باشد. چون ورودی AUX دستگاه پخش ماشین به صورت افقی هست، سیم متصل به جک به صورت آویزان قرار می گیرد و بعد از مدتی با توجه به فشاری که به این قسمت می آید، موجب قطعی از این قسمت می شود. برای همین تولید کنندگان با طراحی جک AUX به صورت L شکل، از آویزان ماندن و فشار به محل اتصال کابل و فیش جلوگیری کرده و باعث افزایش طول عمر کابل شدند.

                                               

        (برای خرید کابل AUX فنری کلیک کنید)                   (برای خرید کابل AUX با روکش فلزی کلیک کنید)

در مورد شکل ظاهری جک AUX باید چند مورد دیگر را نیز برای استفاده در خودرو مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که می دانید برای افزایش ظرفیت امنیت گوشی ها در برابر نفوذ گرد و غبار و نفوذ آب و رطوبت، استدانداردهایی قرار داده شده. (برای آشنایی بیشتر با استاندارد های IPX کلیک کنید) یکی از تغییراتی که به واسطه اعمال این استاندارد ها در گوشی های تلفن همراه ایجاد شده، حذف پورت AUX آن بوده. اولین بار شرکت اپل در مدل های سری 7 گوشی های آیفون خود اقدام به حذف پورت AUX کرد و پس از آن دیگر شرکت های تولید کننده گوشی تلفن همراه این کار را انجام دادند. با این اتفاق عملا اتصال گوشی با کابل AUX به ماشین یا اسپیکر غیر ممکن شد تا اینکه کابل های انتقال صدا با یک سر فیش 3.5 میلی متری و سمت دیگر با سوکت لانتنیگ یا تایپ-سی طراحی و تولید شد. (برای مطالعه و آشنایی با سوکت های اپل کلیک کنید) (برای مطالعه و آشنایی با سوکت TYPE-C کلیک کنید)

                                               

(برای خرید کابل تبدیل AUX به LIGHTNING کلیک کنید)             (برای خرید کابل تبدیل AUX به TYPE-C کلیک کنید)

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید