کابل AUX چیست و چه کاربردی دارد؟

در حال حاضر با بالا رفتن ظرفیت ذخیره سازی تلفن های همراه اکثر مردم برای انتقال و استفاده از فایل های خود از آن استفاده می کنند، که اکثر این فایل ها شامل عکس، ویدئو، موزیک و ... می باشد. خود تلفن های همراه بخش های خروجی مانند اسپیکر، صفحه نمایش و ... برای استفاده از این اطلاعات در اختیار شما قرار می دهد ولی در بعضی مواقع شما می خواهید این فایل ها را در دستگاههای جانبی استفاده کنید، در این مواقع کابل های انتقال صوتی وتصویری به کمک شما می آیند. 

این کابل های در انواع و تکنولوژی های مختلی طراحی و تولید می شوند که روز به روز به کارایی آنها افزوده می گردد. بعضی از این کابل ها فقط به صورت یکطرفه قادر به انتقال اطلاعات هستند و بعضی از آنها بصورت دوطرفه اطلاعات را منتقل می کنند.

 

در این مقاله به صورت جامع در مورد کابل انتقال صدای یک به یک یا همان AUX صحبت خواهیم کرد.

در ابتدا بپردازیم به اسم کابل AUX. واژه AUX از واژه Auxiliary گرفته شده که در محاوره به معنی "کمکی" می باشد. در حوزه موبایل و کامپیوتر از این کابل با نام "کابل انتقال صدا" نیز استفاده می کنند.

کابل AUX علاوه بر اینکه در طرح ها و شکل های مختلف تولید می شود، با قابلیت های مختلف نیز به بازار عرضه می گردد. کار اصلی این کابل انتقال صدا از یک دستگاه ذخیره کننده به یک سیستم پخش صداست. در حال حاضر اکثر استفاده از این کابل برای اتصال موبایل به پخش ماشین، و لپ تاپ یا موبایل به اسپیکر می باشد. (برای اطلاعات بیشتر "راهنمای خرید AUX برای ماشین" را مطالعه فرمایید)

لازم به ذکر هست که در دنیای دیجیتال، صدا به صورت تک کاناله و دو کاناله می باشد. توضیح مختصر برای تفاوت این دو مورد این می باشد که در حالت مونو، تمام صدا ها را از یک کانال عبور داده می شود و شما تمام اجزای صدا را از یک خروجی صدا مانند اسپیکر خواهید شنید، ولی در حالت دوکاناله یا استریو، صداها به تفکیک از دو اسپیکر با وضوح و تفکیک بالاتر و واقعی تر شنیده خواهد شد. با پیشرفت تکنولوژی، ظبط و پخش صداها به صورت چند کاناله (3، 5 یا 7 کاناله) صورت می گیرد. (برای مطالعه و آشنایی بیشتر، مقاله در مورد کانال های صدای دیجیتال را مشاهده فرمایید)

 

کابل AUX انواع مختلفی دارد که با توجه به تعداد فیش ها در هر سمت کابل اسم و کاربرد متفاوتی دارد:

کابل 1 به 1: این کابل که در هر سمت آن یک فیش نری دارد و اکثرا این کابل را به عنوان کابل AUX می شناسند و پرکاربرد ترین کابل AUX هم می باشد. این مقاله در مورد این کابل می باشد.

کابل 1 به 2: در یک سمت این کابل یک فیش نری 3.5 میلی متری و در سمت دیگر آن 2 فیش نری AV می باشد که بیشتر استفاده از آن در اتصال سینمای خانگی به تلویزیون می باشد. به این کابل، کایل اسپیکر نیز می گویند.

کابل 1 به 3: این مدل کابل ها در یک سمت یک فیش نری 3.5 میلی متری و در سمت دیگر سه فیش مادگی AV دارند. (یک سمت دیگر آن فیش RCA دارد)

 

اگر یک کابل AUX را برش دهیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم با سه حالت مختلف روبرو می شویم. تعداد سیم های داخل کابل AUX با فیش آن مرتبط هست که برای جلوگیری از اتصال این سیم در سر فیش AUX از یک سری پین بین آن ها استفاده می کنند.

در حالت اول (AUX با انتقال صدای تک کاناله) ما دو سیم داریم، یکی برای انتقال صدا و دیگری به اصطلاح G.

در حالتی که AUX ما صدای دو کاناله را منتقل می کند، سه سیم مشاهده می کنیم، دو سیم برای انتقال صدای چپ و راست و یک سیم هم برای G.

در حالت سوم کابل ما علاوه بر انتقال صدای استریو قابلیت انتقال صدای میکروفون را نیز دارد، که در ضاهر در سر فیش AUX نیز ما سه پین مشاهده خواهیم کرد.

                    

به غیر از این تفاوت ساختاری AUX، یک تفاوت دیگر هم در فیش های کابل انتقال صدا وجود دارد و آن سایز فیش هاست. AUX با سه اندازه مختلف تولید می شود که برای ورودی و خروجی های مختلف می باشد. 2.5 میلی متر، 3.5 میلی متر و 6.3 میلی متر که از لحاظ کارای و کیفیت هیچ تفاوتی با هم ندارند. فیش 6.3 میلی متری بسیار قدیمی می باشد و در هدفون و میکروفون های قدیمی بیشتر استفاده می شده.

(برای خرید تبدیل فیش 3.5 میلی متری به 6.3 میلی متری کلیک کنید)

فیش 3.5 میلیمتری بسیار بیشتر از فیش 2.5 میلی متری تولید و استفاده می شود و فقط در مواقعی که از لحاظ فضا و ابعدا نیاز باشد از فیش 2.5 میلی متری استفاده می گردد.

(برای خرید تبدیل فیش 2.5 میلی متری به 3.5 میلی متری کلیک کنید)

 

کابل های AUX با تفاوت های ظاهری دیگری طراحی و تولید می شود که تفاوتی در انتقال صدا ندارند و فقط در امکانات با هم متفاوت هست، مانند متراژ کابل، جنس رویه کابل یا شکل ظاهری سری فیش،  و ...

به صورت استاندارد کابل های AUX با متراژ 1 متر تولید می شوند، ولی در بازار کابل با متراژهای مختلف موجود می باشد که برای استفاده های مختلف قابل تهیه هست.  همچنین کابل های افضایش طول کابل AUX در بازار موجود هست که در صورت نیاز به متراژ بیشتر، می توان از آنها استفاده کرد.

(برای خرید کابل AUX با طول 1.5 متر کلیک کنید)

جنس رویه کابل AUX در طول عمر و بالا ماندن کیفیت آن تاثیر زیادی دارد. کابل های AUX معمولا با رویه های پلاستیکی، کنفی، حصیری، پارچه ای و ... تولید می شوند که مصرف کنندگان با توجه به نیازشان و طرح و زیبایی کابل، آن را خریداری می کنند.

(برای خرید کابل AUX با روکش کنفی کلیک کنید)

(برای خرید کابل AUX با روکش حصیری کلیک کنید)

تفاوت دیگر کابل های AUX در شکل و ساختار سیم آنهاست، به این صورت که بیشتر این کابل ها به صورت سیم صاف تولید می شوند ولی تعدادی از آنها به صورت فنری تولید می شوند که برای استفاده در جاهایی که ممکن است اظافه کابل موجب دست و پاگیری شود (مانند داخل خودرو) بسیار به کار می آید. (برای اطلاعات بیشتر "راهنمای خرید AUX برای ماشین" را مطالعه فرمایید)

(برای خرید کابل AUX فنری کلیک کنید)

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید